Hem > Psyksnack > Minnesanteckning till mig själv

Minnesanteckning till mig själv

Kog triangelJag blir förvånad vad snabbt det går att glömma bort bra strategier och verktyg som jag lärt mig de senaste åren genom terapi, kurser och böcker.

Då jag sitter i en rörig situation med tjejen på andra sidan jordklotet och inte är helt nöjd med mitt agerande i situationen så började jag läsa Hemligen – från ögonkast till varaktig relation igen. Har även läst en del gamla anteckningar från kurserna i personlig utveckling.

Det känns som att jag bör komma ihåg följande punkter:

  • Kontrollera inte situation genom att agera på tankar. Försök släppa taget och inte manipulera.
  • Lös min egen inre konflikt och kasta inte över den på någon annan.
  • Iaktta den kognitiva triangeln inom mig. Sätt käppar för att undvika rundgång.
  • Var vaksam på automatiska tankar, notera och låt dem passera. Lyssna inte på egot som bara vill bekräfta min rädsla och förstöra. Utmana och ifrågasätt istället.
  • Gör tvärtom-metoden hur jobbigt det än känns för stunden
  • Tänk på willingness-verktyget när jag är på väg att göra nåt för att lindra min smärta.
  • Läsa min egen blogg för att påminna mig hur dåligt jag mått tidigare och att det kunde ha varit värre.
  1. Inga kommentarer ännu.
  1. No trackbacks yet.

Lämna en kommentar